Harmonogram přednášek v ZS 2024/2025: Přednášky se konají v následujících termínech (v úterý v čase 8.00-8.45 vždy s časovou dotací 45 minut týdně): 24. září 2024 Úvodní přednáška. Co všechno studujeme na obrazech? 1. října 2024 Nástěnné malířství 1: materiály a techniky 8. října 2024 Nástěnné malířství 2: materiály a techniky 15. října 2024 Nástěnné malířství 3: materiály a techniky 22. října 2024 Závěsné obrazy 1: materiály a techniky 29. října 2024 Závěsné obrazy 2: materiály a techniky 5. listopadu 2024 Závěsné obrazy 3: Vrstvy obrazu, moderní průzkumové techniky, značení uměleckých děl, transport obrazů, základní poškození 12. listopadu 2024 Závěsné obrazy 4: Vrstvy obrazu, moderní průzkumové techniky, značení uměleckých děl, transport obrazů, základní poškození 19. listopadu 2024 Závěsné obrazy 5: Druh rukopisu, pojmy originality, kompozice malířského díla, barvy a barevné vztahy a kontrasty 26. listopadu 2024 Závěsné obrazy 6: Druh rukopisu, pojmy originality, kompozice malířského díla, barvy a barevné vztahy a kontrasty 3. prosince 2024 Patrně se nebude konat (náhrada ve 13. týdnu) 9. prosince 2024 Perspektiva a lineární konstrukce prostoru v malířských dílech 1 16. prosince 2024 Perspektiva a lineární konstrukce prostoru v malířských dílech 2 Základní literatura: Oldřich J. Blažíček - Jiří Kropáček, Slovník pojmů z dějin umění, Praha 2013 (či jiná vydání). Petr Ingerle, Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení, Brno 2010. Ludvík Losos, Techniky malby, Praha 1994. Bohuslav Slánský, Technika v malířské tvorbě, Praha 1976. Ivan Vaněček, Nástěnné malby, Praha 2000. Doporučená literatura: Leon Battista Alberti, O malbě. O soše, Praha 1947. Sylvan Barnet, A Short Guide To Writing about Art, New Jersey 2008. Ladislav Daniel - Olga Pujmanová - Michal Soukup - Milan Togner (edd.), Olomoucká obrazárna I. Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996. Erma Hermens - Annemiek Ouwerkerk - Nicola Costaras (edd.), Looking Through Paintings: The Study of Painting Techniques and Materials in Support of Art Historical Research, London 1998. Ondřej Michálek, Magie otisku. Grafické techniky a technologie tisku, Brno 2016. Andrea Pozzo, Perspectiva Pictorum et Architectorum I-II, Roma 1693-1700. Bohuslav Slánský, Technika malby. Malířský a konservační materiál I-II, Praha 1953-1956. Joyce Hill Stoner - Rebecca Rushfield (edd.), Conservation of Easel Paintings, New York 2012. Vojtěch Volavka, Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu, Praha 1939. Arie Wallert - Erma Hermens - Marja F. J. Peck (edd.), Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice, Los Angeles 1995.
|
Přednášky v rozsahu jedné hodiny (45 min.) dvanáctkrát za semestr uvádí do základních pojmů teorie tvorby a vnímání malířského díla v minulosti i současnosti. Na praktických příkladech seznamuje studenty s principy lineární, barevné, kompoziční, prostorové, výrazové a materiálové výstavby nástěnných maleb a závěsných obrazů a s malířskými znakovými prostředky.
Znalost základních pojmů teorie tvorby a vnímání malířského díla od antiky do 20. st. a principů lineární, barevné, kompoziční, prostorové, znakové a materiálové výstavby obrazu.
|