Název předmětu | Art in the Czech lands III/1: Modern and Contemporary |
---|---|
Kód předmětu | DVU/B0C07 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný, Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvod do historických souvislostí, terminologie a metodologie 2. Moderní hnutí počátku 20. století 3. Český kubismus 4. Adolf Loos v českých zemích 5. Oskar Kokoshka v kontextu českých zemí 6. Mies van der Rohe, Vila Tugendhat v Brně 7. Československé avantgardy 8. Bauhaus a Československo 9. Českoslovenští umělci ve Francii v meziválečné době 10. Le Corbusier a Československo 11. Výstavy moderního bydlení 12. Československá reprezentace na světových výstavách 13. Československá architektura 60. a 70. let Povinná literatura: Iveta Černá - Dagmar Černoušková (edd.), Mies in Brno, Brno 2018. Marta Filipová, 'Highly Civilized, yet Very Simple': Images of the Czechoslovak State and Nation at Interwar World's Fairs, Nationalities papers Vol. 50, No 1, London 2022. (Published online by Cambridge University Press 7 October 2022) Daniela Kramerová - Vanda Skálová (edd.), Brussels Dream (cat. exh.), Praha 2008. Christopher Long, Essays on Adolf Loos, Prague 2019. Taťána Petrasová - Rostislav Švácha (edd.), Art in the Czech Lands 800-2000, Praha 2017. Anna Pravdová, František Kupka 1871-1957, Praha 2018. Markéta Svobodová, The Bauhaus and Czechoslovakia 1919-1938: Students / Concepts / Contacts, Prague 2016. Jiří Švestka - Tomáš Vlček - Pavel Liška, Czech Cubism 1909-1925: art, architecture, design, Prague 2003. Agnes Tietze (ed.), Oskar Kokoschka and the Prague Cultural Scene (cat. exh.), Prague - Köln - Regensburg 2015. Hal Foster - Rosalind Krauss - Yve-Alan Bois - Benjamin H. D. Buchloh - David Joselit, Art since 1900: modernism, antimodernism, postmodernism, London 2016. Doporučená liteartura: Timothy O. Benson - Monika Krol - Péter Nádas (edd.), Central European Avant-Gardes: Exchange and Transformation 1910-1930, Los Angeles - Cambridge, Mass. 2003. Timothy O. Benson - Eva Forgács (edd.), Between Worlds: a Sourcebook of Central European Avant-Gardes 1910-1930, Cambridge, Mass. 2002. Jindřich Chatrný - Dagmar Černoušková - Pavel Borský (edd.), New House Brno 1928, Brno 2018. Marta Filipová, Modernity, History, and Politics in Czech Art, London - New York 2019. Lada Hubatová-Vacková, Silent revolutions in ornament, studies in applied arts and crafts from 1880-1930, Prague 2011. Vojtěch Lahoda (ed.), Local Strategies - International Ambitions: modern art and Central Europe 1918-1968, papers from the international conference, Pragu 2003. Martina Mertová - Rostislav Švácha - Simon Gill, We were world-class! Expo Brussels, Montréal and Ósaka from the archive of the architect Miroslav Řepa (cat. exh.), Olomouc 2022. Jean-Louis Cohen, Mies van der Rohe, Basel 2018. Jeanne Fiedler - Peter Feierabend (edd.), Bauhaus, Köln 2006. Rea Michalová, Karel Teige. Captain of the Avant-garde, Prague 2018. Vikramaditya Prakash - Maristella Casciato - Daniel E. Coslett, Rethinking Global Modernism: Architectural Historiography and the Postcolonial, London - New York 2022.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Kurz je zaměřený na vybraná témata z historie umění a architektury ve 20. století, se zvláštním zájmem o styčné body mezi českými zeměmi a mezinárodní uměleckou scénou. Zabývá se klíčovými hnutími, umělci, a uměleckými díly v širším evropském a globálním kontextu. Zvláštní pozornost bude věnována cirkulaci lidí a myšlenek, stejně jako kulturně-historickým souvislostem, s cílem rozvíjet porozumění složitosti historického vývoje. Cílem kurzu je seznámit anglicky mluvící studenty s podstatnými momenty v českých dějinách umění a architektury a rozvíjet jejich dovednosti v recepci a interpretaci uměleckých děl. Součástí kurzu je exkurze / procházka po architektuře a návštěva galerie / muzea.
Orientace v problematice moderního umění a architektury v českých zemích 20. století; znalost klíčových hnutí, umělců a uměleckých děl v širším evropském a globálním kontextu; rozvíjení dovednosti recepce a interpretace uměleckých děl |
Předpoklady |
Zájem o danou problematiku; základní orientace v obecných dějinách Evropy
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Průběžné plnění zadaných úkolů, referát a ústní kolokvium v anglickém jazyce. Docházka nejméně 80%. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2023) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Dějiny umění a památková péče (2023) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |