Vyučující
|
-
Zapletalová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do restaurování, historický přehled. 2. Úvod do znalectví, historický přehled; základní pojmosloví. 3. Podstata uměleckého díla; fáze provázející existenci památky; škodlivé vlivy a druhy poškození památek; obecné zásady restaurátorského a konzervátorského zásahu; průběh restaurátorského zásahu. 4. Exaktní vědy v restaurování, konzervování a znalectví: historie využití exaktních věd; role historika umění v procesu; metody průzkumu uměleckých děl: invazivní, neinvaznivní a mikroinvazivní analýzy; elektromagnetické spektrum a typy záření. 5. Využití ultrafialového záření a radiografie při průzkumu uměleckých děl 6. Využití infračerveného záření při průzkumu uměleckých děl 7. Umělecká díla na dřevě, možnosti jejich průzkumu a restaurování 8. Umělecká díla na plátně, druhy retuší; patina; snímání laků. 9. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, olejomalba na dřevě 10. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, olejomalba na plátně 11. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, nástěnná malba 12. Počátky moderního restaurování v českých zemích a Vincenc Kramář. Charakteristika československé restaurátorské školy a Bohuslav Slánský. Evropské srovnání a Cesare Brandi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Jednosemestrální přednáškový cyklus je věnován základům znalectví a restaurování uměleckých děl. V rámci přednášek restaurování je kladen důraz na teoretické základy restaurování, možné přístupy, na starší a především současné metody průzkumu uměleckých děl a využití exaktních metod při průzkumu. V rámci znalectví se přednášky soustředí na budování schopnosti rozlišení umělecké kvality, autenticity díla, pozorování autorské a dobové příslušnosti a materiálové skladby. Cyklus přednášek je doplněn seminářem demonstrujícím znalectví a restaurování na konkrétním materiálu.
Základní znalosti z dějin restaurování, znalectví, teoretických zásad restaurování, průzkumu uměleckých děl a využití exaktních metod v rámci průzkumu a restaurování.
|
Předpoklady
|
Absolvované bakalářské studium oboru Dějiny výtvarných umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Aktivní účast na přednáškách a seminářích, aktivní zapojení se do diskuze. Prokázání orientační znalosti jednotlivých metod průzkumu uměleckých děl a jejich využití.
|
Doporučená literatura
|
-
Technologia artis 1992-1999..
-
Zásady úpravy textů v časopise Umění (http://www.umeni-art.cz/cz/soubory/zasady.pdf).
-
Bohuslav Slánský. (1953). Technika malby, sv. I?II. Praha.
-
Bohuslav Slánský. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Cesare Brandi. (2000). Teorie restaurování. Praha.
-
František Petr. (1926). Malířské techniky. Fresko, sgrafito, malba klihová, kaseinová, temperová, nátěry zdí, polychromie, zlacení, stucco lustro a imitace mramorů. Praha.
-
Ivo Hlobil. (2008). K výtvarnému aspektu československé restaurátorské školy, in: Ivo Hlobil, Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Praha.
-
Ivo Hlobil. (2008). Vincenc Kramář - organizátor a teoretik moderního retaurování uměleckých děl v Československu, in: Ivo Hlobil, Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Praha.
-
Jiří Kroupa. (2010). Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno.
-
Vratislav Nejedlý. (2008). České restaurování ve druhé polovině 20. a na počátku 21. století, in: Zprávy památkové péče LXVIII.
|