Vyučující
|
-
Pajorek Ivo, Ing. Mgr.
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1) co je to písmo? 2) základní možnosti výběru: význam a zvuk 3) znaky pro slova 4) znaky pro slabiky 5) znak pro segmenty 6) souhlásky a samohlásky 7) zápis samohlásek 8) analýza a interpretace 9) kombinované systémy 10) dějiny písma 11) dějiny grammatologie 12) shrnující poznámky k eseji
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Jedním z podnětů pro organizaci tohoto kursu se stalo přehlížení písma běžně rozšířené v současné lingvistice. Poté, co otcové strukturní jazykovědy představili silné argumenty pro nadřazenost mluvené řeči, bylo písmo přesunuto do závěrečných kapitol jazykovědných učebnic. Existence lingvistiky samotné by však byla bez písma nemyslitelnou. Moderně uvažující lingvista jistě chápe jak omezující, ba kontraproduktivní je při studiu jazyka přehlížení písma, kterým je zapisován. Jazyky jsou ovlivňovány písmem jako nástrojem pro svou vizuální materializaci a písmo se tak stává významným lingvistickým tématem, když patří k významným faktorům jazykové změny. Hodnocení jazyka a jeho používání je bezesporu ovlivněno způsobem, jakým je daný jazyk zapisován a transfer z generace na generaci jazyk jako takový jistě ovlivňuje. Písmo je tak určitě více než svrchník, který je nejprve třeba odložit, aby bylo možné nahlédnout pravou podstatu jazyka. Kurs je tematicky rozdělen do 12 kapitol, jejichž úplný přehled nalezne frekventant v části "obsah"
viz CÍLE
|
Předpoklady
|
absolutorium kursu obecné lingvistiky, respektive kursu zaměřujícího se na lingvistický popis studovaného jazyka, tj. čínštiny, japonštiny, korejštiny, indonéštiny a vietnamštiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Klíčový význam pro úspěšné uzavření kursu má kromě eseje (min. 10 NS) na zvolené grammatologické téma také tištěná verze zadání diplomové práce (název v češtině, abstrakt - max. 200 slov, klíčová slova - max. 5 a seznam literatury - max. 5 položek), která nemusí být nutně odsouhlasena školitelem. Ačkoliv docházka na přednášky není povinná, doporučuji je studentům přesto absolvovat: v opačném případě narazí při kompilaci své eseje na řadu problémů, které pak budou muset samostatně řešit. Současně se předpokládá, že se student podle svých možností zapojí do digitalizace Učebního slovníku jazyka čínského. Významná je i aktivní účast na kontaktní výuce v seminářích. Mezní termín pro splnění všech povinností je 15. únor. Povinná literatura: COULMAS, Florian: The Writing Systems of the World. Oxford: Basil Blackwell 1989. COULMAS, Florian. Writing Systems: an Introduction to their Linguistic Analysis. Cambridge: Cambridge University Press 2003. DIRIGER, David: The Alphabet: a Key to the History of Mankind. London: Hutchinston 1968. KRUPA, Viktor a Jozef Genzor: Písma sveta. Bratislava: Obzor 1989. UHER, David: Hanská grammatologie. Olomouc: Univerzita Palackého 2013. Doporučená literatura: COULMAS, Florian: Writing and Society: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press 2013. COULMAS, Florian: The Blackwell Encyklopedia of Writing Systems. Oxford: Blackwell 1999. GELB, Ignace Jay: A Study of Writing. Chicago, London: The University of Chicago Press 1969. LOUKOTKA, Čestmír. Vývoj písma. Praha: Orbis 1946. SLAMĚNÍKOVÁ, Tereza. Ideogramy v moderní čínštině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013. SLAMĚNÍKOVÁ, Tereza: Čínské znakové písmo: synchronní model tradiční kategorizace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2017. VOCHALA, Jaromír a kol.: Úvod do čínského, japonského a korejského písma 1, 2. Praha: SPN 1989. VOCHALA, Jaromír: Chinese Writing System - Minimal Graphic Units. Praha: Univerzita Karlova 1983.
|
Doporučená literatura
|
|