Předmět: Sustainable Open Linguistic Research

» Seznam fakult » FIF » DAS
Název předmětu Sustainable Open Linguistic Research
Kód předmětu DAS/JAZ1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schirmer Andreas, Mag. phil. Dr.
  • Uher David, doc. Mgr. PhD.
  • Ferklová Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Barešová Ivona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Saad Georges, PhD.
Obsah předmětu
Week 1: Introduction to Sustainability in Linguistics Week 2: Reduce Minimizing Duplication in Linguistic Data Week 3: Reuse Innovation Through Open Data Week 4: Recycle Repurposing and Enhancing Linguistic Data Week 5: Ethics and Community in Open Data Week 6: Sustainability Beyond the Data - FAIR principles and long-term maintainence Week 7: Project Kickoff and Team Formation Week 8: Data Collection and Exploration Week 9: Project Designa Week 10: Implementation Phase I Week 11: Implementation Phase II Week 12: Presentation and Reflection

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
LS 2024/25: In this course, we look at open-data and open-science for language knowledge through the lens of sustainability. 1. Reducing duplication of effort in data collection and processing. By sharing linguistic data openly, researchers can avoid re-collecting or re-annotating data that already exists, saving time, resources, and money (e.g., the Open Multilingual Wordnet (OMW) reduces the need to independently develop lexical databases for each language. 2. Reusing data for new purposes. Open data allows researchers to use existing linguistic datasets for projects beyond their original scope, enabling interdisciplinary research and innovative applications (e.g., Open archives like ELAR (Endangered Languages Archive) provide access to recordings, transcriptions, and annotations, which linguists and community members can reuse for revitalization projects or language-learning apps. 3. Recycling data for new audiences and uses: adapting old datasets for new contexts, refining their quality, or integrating them into new systems. Old print dictionaries are often digitized, linked with lexical databases like Wordnet, and augmented with additional information (e.g., sound files, example sentences).

Předpoklady
None, but DAS/LTI or DAS/LAC or the equivalent from linguistics (Algorithmic Processing 1) would be useful.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
active participation in class, presentations, project
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací indonéský jazyk a kultura (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací vietnamský jazyk a kultura (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací korejský jazyk a kultura (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací čínský jazyk a kultura (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací japonský jazyk a kultura (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -