Název předmětu | Environmental Challenges in Asia and the World |
---|---|
Kód předmětu | DAS/ECA |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Economic growth & ecology 2. Ecological imperialism & Un/sustainability of landscapes 3. Tragedy of commons. 4. Commodification of nature 5. Treadmill 6. Ecological justice 7. Scarcity & risk society 8. Mid-term test 9. Neoliberal/ economic approach to stop environmental degradation 10-11. One health framework (game) 12-13. Anthropocene (& students presentations)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
This course offers students multi-disciplinary approaches to exploring environmental issues in both theory and practice. The study delves into various pressing ecological challenges, including Climate change, Soil degradation, Global Warming, Waste disposal & plastic pollution, Overfishing & wildlife trade, Illegal mining, Water scarcity, Loss of biodiversity, Human Health, and Techno catastrophes. For this purpose, we use concepts proposed within the different social sciences studying environmental problems. Through the lens of these conceptual frameworks, students will engage in a nuanced analysis of cases specific to various Asian contexts. In particular, we will explore the issue of climate change using the example of China's economic growth and Kuznets curves. We will analyse the problem of waste disposal & plastic pollution using the concept of commodification of nature in the example of Pakistan. By integrating theoretical perspectives with real-world case studies, the course equips students with the analytical tools needed to comprehend and address complex and interconnected environmental challenges. Every class session comprises a brief lecture where the instructor elucidates a particular concept, followed by an interactive case discussion. Grading. Attendance is compulsory - students participate in the discussion of the proposed cases (16%). In the mid-term, students analyse a given case utilizing the concept which is allocated by lot (16%). In 10-11 classes we will play a game, students may gain up to 16%. For the final presentation, students choose any of the proposed concepts and try to apply them to explain a selected case (52%).
By integrating theoretical perspectives with real-world case studies, the course equips students with the analytical tools needed to comprehend and address the complex and interconnected environmental challenges of our time. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Závěrečný projekt
Attendance is compulsory - students participate in the discussion of the proposed cases (24% = 12*2). In the mid-term, students analyse a given case utilizing the concept which is allocated by lot (16%). For the final presentation, students choose any of the proposed concepts and try to apply it to explain a selected case (60%). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací indonéský jazyk a kultura (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Indonéská studia (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Vietnamská filologie (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací vietnamský jazyk a kultura (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Korejská studia (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací korejský jazyk a kultura (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Korejská studia (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Vietnamská filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací čínský jazyk a kultura (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Indonéská studia se zaměřením na cestovní ruch (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Asijská studia se specializací japonský jazyk a kultura (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Korejština pro hospodářskou praxi (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |