Vyučující
|
-
Pokorná Barbara, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní slovní zásoba včetně lingvistické terminologie Základní latinská gramatika Četba, překlad a interpretace textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je předat studentům nejen základy gramatiky, ale také prohloubit jejich jazykové vzdělání tak, aby byli v co nejkratší době schopni pracovat s autentickými texty ze studovaného oboru a porozumět jim. Výsledným efektem by měla být schopnost na základě tohoto modelu překládat, rozumět gramatickým pojmům, správně užívat cizích slov a odvodit si jejich etymologii, být kreativní v jazykovém smyslu a vnímat kulturní a estetické aspekty jazyka.
Student získá schopnost rozumět gramatickým pojmům, užívat správně cizích slov, překládat jednoduché latinské texty a schopnost dohledávat zdroje textů. Bude se orientovat v základech latinské morfologie a syntaxe, zvládne základní slovní zásobu pro praxi v oboru dějiny umění.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování CJV/BALZ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Student na konci semestru prokáže znalost probraných základů latinské gramatiky prostřednictvím písemného testu a schopnost interpretovat krátký latinský text s pomocí slovníku. Bude hodnocen s přihlédnutím k aktivní účasti na hodinách.
|
Doporučená literatura
|
-
(2010). Fabulae Syrae. Roma.
-
(2002). Latinsko-český slovník.. Leda Praha.
-
Bartoněk A. (1977). Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno.
-
Carfagni R. (2015). Exercitia Nova Latina I.. Montella.
-
J. Pech. (1994). Latina pro gymnázia I..
-
Kalivoda J. (2011). Verba docent, exempla trahunt. Praha.
-
Oerberg H. (2011). Lingua Latina per se illustrata. Colloquia personarum.. Roma.
-
Oerberg H. (2011). Lingua Latina per se illustrata. Familia Romana.. Grenaa.
-
Panhuis D. (2014). Gramatika latiny. Praha.
|