Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Budování obecné jazykové kompetence s důrazem na prohloubení kompetence gramatické a lexikální. Velká pozornost bude věnována i stylistické diferenciaci jazykových prostředků. Součástí předmětu je i konverzace v českém jazyce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na praktické zvládnutí gramatické, ortografické a ortoepické normy současné spisovné češtiny. Student bude rozumět i delším upraveným textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k jeho práci. Bude schopen na poměrně ucelené bázi pojmenovat většinu základních věcí a pocitů v každodenním životě, to včetně základních abstraktních výrazů. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známá, o něž se zajímá nebo která se týkají každodenního života. Bude umět vytvořit jednoduchý souvislý, logicky strukturovaný text o tématech, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají, a funkčně využívat prostředky textové návaznosti. Získá komplexní jazykovou kompetenci na úrovni odpovídající B1 dle SERR.
Absolvent předmětu bude rozumět i delším upraveným textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k jeho práci. Bude schopen na poměrně ucelené bázi pojmenovat většinu základních věcí a pocitů v každodenním životě, to včetně základních abstraktních výrazů. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známá, o něž se zajímá nebo která se týkají každodenního života. Bude umět vytvořit jednoduchý souvislý, logicky strukturovaný text o tématech, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají, a funkčně využívat prostředky textové návaznosti. Získá komplexní jazykovou kompetenci na úrovni odpovídající B1 dle SERR.
|
Předpoklady
|
Předchozí znalost češtiny - úroveň A2 podle SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Aktivní účast ve výuce. Úspěšné absolvování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
& Hlavsa, Z. (2005). Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia.
-
Boccou Kestřánková, Marie a kol. (2013). Čeština pro cizince. Úroveň B2.. Brno.
-
Červená, V., Filipec, J., & Kroupová, L. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Academia.
-
Malá, Zdena. (2012). Česky krok za krokem 2 (pracovní sešit, 2 svazky, lekce 1-10, 11-20). Praha.
|