Vyučující
|
-
Kraus Filip, Ph.D.
-
Maveekumbura Karlová Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je koncipován částečně teoreticky a částečně prakticky. Předmět představí základní problematiku fonetiky a fonologie se zřetelem k asijským jazykům. Část vyučovacího bloku se zaměří na jednotlivé teoretické problémy spojené s fonetikou vietnamštiny a analýzu zvukového signálu pomocí počítačových programů (PRAAT). Praktická část navazuje na jazykové semináře a je věnována procvičování vietnamské výslovnosti. Tématické okruhy přednášek: - Předmět zkoumání fonetiky a fonologie - Vietnamské hlásky a IPA - Problematika tónů a vietnamské tóny - Standardní vietnamština a dialekty - Akustika řeči, mluvidla - Základy práce s programem PRAAT - Rytmus vietnamštiny - Problematika dialektů vietnamštiny - Problematické jevy výslovnosti při výuce vietnamštiny pro Čechy - Problematické jevy výslovnosti při výuce češtiny pro Vietnamce Část vyučovacího bloku se zaměří na jednotlivé teoretické problémy spojené s fonetikou vietnamštiny a analýzu zvukového signálu pomocí počítačových programů (PRAAT). Praktická část navazuje na jazykové semináře a je věnována procvičování vietnamské výslovnosti. Tématické okruhy přednášek: - Předmět zkoumání fonetiky a fonologie - Vietnamské hlásky a IPA - Problematika tónů a vietnamské tóny - Standardní vietnamština a dialekty - Akustika řeči, mluvidla - Základy práce s programem PRAAT - Rytmus vietnamštiny - Problematika dialektů vietnamštiny - Problematické jevy výslovnosti při výuce vietnamštiny pro Čechy - Problematické jevy výslovnosti při výuce češtiny pro Vietnamce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 54 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 27 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 27 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět představí základní problematiku fonetiky a fonologie se zřetelem k asijským jazykům.
Studenti a studentky se seznámí s teorií fonetiky a fonologie se zřetelem k asijským jazykům.
|
Předpoklady
|
Kurz nemá stanoveny žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Písemný test
Známky budou uděleny na základě: a) aktivní participace studentů - 20 % b) domácí přípravy - 30 % c) zápočtový test - 50 %
|
Doporučená literatura
|
-
HOLE, D. (2013). Linguistics of Vietnamese: An International Survey. Berlin.
-
PALKOVÁ, Z.. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha.
-
PHAM, A.H. (2004). Vietnamese Tone: A New Analysis.. Routledge.
-
Slavická, B. (2007). Praktická fonetika vietnamštiny. Praha.
-
YIP, M. (2001). Tone. Cambridge.
|