Vyučující
|
-
Korčáková Barbora, Mgr.
-
Barešová Ivona, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vyleťalová Lenka, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Kořeny současné J společnosti z perspektivy antropologického a sociologického zkoumání 2. Hlavní koncepty a modely fungování japonské společnosti, kulturní hodnoty 3. Historický vývoj a změny podoby japonské rodiny 4. Problematika školství a současné nejmladší generace 5. Postavení ženy v japonské společnosti 6. Systém zaměstnávání, kariérního růstu, fungování pracovních vztahů ? tradiční model 7. Socioekonomická diferenciace v japonské společnosti, nové jevy v systému zaměstnávání 8. Problematika stárnoucí společnosti 9. Národnostní menšiny a jejich integrace do japonské společnosti 10. Víra a náboženství v současném Japonsku, novodobé sekty 11. Masová kultura, globalizace, životní postoje 12. Kriminalita mladých Japonců 13. Japonci žijící v ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je seznámit posluchače s charakteristikou a fungováním současné japonské společnosti. Obsahem přednášek je jak teoretický úvod do mentality japonské společnosti a jejího zkoumání, tak témata týkající se její organizace a konkrétních sociologických jevů.
Studenti se seznámili se základními charakteristikami a strukturou moderní japonské společnosti, často diskutovanými fenomény a sociologickými jevy, s japonskou mentalitou a kulturními stereotypy.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen jako C předmět všem studentům UP, kteří si chtějí rozšířit své znalosti o Japonsku a japonské společnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
domácí příprava (odb. text v AJ cca 100 s.), zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
-. elektronická čítanka textů.
-
Reischauer, Edwin O., Marius B. Jansen. (1994). The Japanese Today. Change and Continuity. London.
-
Sugimoto, Yoshio. (2007). An Introduction to Japanese Society. Cambridge.
|