Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina - zeměpisný a hospodářský přehled: poloha, rozloha, přilehlé ostrovy, sousedící země; povrch a vodstvo; podnebí; provincie, města, důležité oblasti; nerostné suroviny, průmysl; zemědělství, infrastruktura, politický systém 2. Obyvatelstvo: populace, věková struktura, gramotnost základní demografické ukazatele; stručný přehled národnostních menšin; základní klasifikace menšin, příchod na vietnamské území; vztah majoritní populace a menšin 3. Duchovní život a náboženství: animismus, kult předků, duchové; konfucianismus a jeho vliv na školský systém; taoismus; buddhismus; křesťanství; synkretismus sekty Cao Dai a Hoa Hao 4. Vietnamská rodina a postavení ženy: povaha vietnamských jmen, charakteristika tradiční rodiny a vztahů v ní a jejich hodnot, specifika postavení žen 5. Přehled hlavních milníků vietnamských dějin od počátku do 19. století: původ Vietů, období čínské tisícileté nadvlády (111. Před n.l. 939 n.l.), období nezávislých dynastií, příchod Evropanů 6. Přehled hlavních milníků vietnamských dějin ve 20. století: Francouzská Indočína, druhá světová válka ve Indočíně, vyhlášení VDR, první indočínská válka, rozdělený Vietnam, vietnamsko-americká válka, vznik VSR, vpád do Kambodži, konflikt s Čínou, ekonomické reformy Doi Moi 7. Vietnamská literatura I: hlavní literární trendy, vztah politiky a literární tvorby, čínský, francouzský a americký vliv ve vietnamské literatuře 8. Vietnamská literatura II: hlavní literární trendy, vztah politiky a literární tvorby, čínský, francouzský a americký vliv ve vietnamské literatuře 9. Aktuální problémy Vietnamu v mezinárodní oblasti I: spory s ČLR, Jihočínské moře a ekonomická závislost na ČR, internacionalizace sporů, navazování vztahů s vnějšími aktéry USA, Japonsko, Indie, atd. 10. Aktuální problémy vietnamské společnosti II: přehled aktuálních problémů s důrazem na lidskou bezpečnost, lidská práva ve Vietnamu, svoboda slova a tisku, otázka pandemických nemocí, environmentální a vodní bezpečnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurs představuje uvedení do základních reálií nezbytných pro studium problematiky dané oblasti. Přednášky budou zaměřeny na geografický přehled Indočíny, administrativní dělení Vietnamu, obyvatelstvo, jeho kulturu a hodnoty. V rámci přednášek bude studentům poskytnut základní přehled historických událostí, jejichž znalost je nezbytná pro hlubší pochopení současné situace země. Důraz bude kladen na společenské a kulturní změny ve Vietnamu po příchodu Francouzů v 19. století do současnosti. Střet se západní kulturou měl zásadní dopad na povahu celé vietnamské společnosti, jejíž tradiční hodnoty se dostaly pod drobnohled. Na jednu stranu západní kultura narušila tradiční společenské vazby, na druhou stranu se střet s ní stal impulsem pro celou řadu společenských změn (především ve 20. a 30. letech 20. století), které do jisté míry vedly jak k první, tak i druhé indočínské válce. Znalost těchto procesů je zásadní i pro pochopení současné vietnamské společnosti.
Kurs představuje uvedení do základních reálií nezbytných pro studium problematiky dané oblasti. Přednášky budou zaměřeny na geografický přehled Indočíny, administrativní dělení Vietnamu, obyvatelstvo, jeho kulturu a hodnoty. V rámci přednášek bude studentům poskytnut základní přehled historických událostí, jejichž znalost je nezbytná pro hlubší pochopení současné situace země. Důraz bude kladen na společenské a kulturní změny ve Vietnamu po příchodu Francouzů v 19. století do současnosti. Střet se západní kulturou měl zásadní dopad na povahu celé vietnamské společnosti, jejíž tradiční hodnoty se dostaly pod drobnohled. Na jednu stranu západní kultura narušila tradiční společenské vazby, na druhou stranu se střet s ní stal impulsem pro celou řadu společenských změn (především ve 20. a 30. letech 20. století), které do jisté míry vedly jak k první, tak i druhé indočínské válce. Znalost těchto procesů je zásadní i pro pochopení současné vietnamské společnosti.
|
Předpoklady
|
Zájem o vietnamskou kulturu a komunitu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na přednáškách, plnění úkolů: 20 % Prezentace o délce 20 minut na vybrané téma: 30 % Splnění zápočtového testu: 50 %
|
Doporučená literatura
|
-
Huard, P., Durand, M. (1998). Vietnam ? Civilization and Culture. Hanoi.
-
Jamieson, Neil L. (2005). Understanding Vietnam. University of California Press.
-
Malarney, S. K. Culture, ritual and revolution in Vietnam.
-
McLeod M.W., Nguyen Thi Dieu. (2001). Culture and Customs of Vietnam. London.
-
Nguyen Duy Hinh. (1984). The South Vietnamese Society. Washington.
-
Rambo, A. Terry. (2005). Searching for Vietnam. Kyoto, Japan/Melbourne, Victoria.
-
Šanderová, J., & Miltová, A. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Vasiljev, Ivo. (1999). Za dědictvím starých Vietů. Praha.
|