Předmět: Syntax 1 četba

» Seznam fakult » FIF » ASH
Název předmětu Syntax 1 četba
Kód předmětu ASH/YD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Uher David, doc. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky syntaxe; věta a souvětí a jejich specifika v čínštině 2. Struktura čínské věty; analýza na bezprostřední konstituenty; větné členy; srovnání tradičního konceptu větných členů s konceptem funkčních charakteristik prof. Švarného, tedy přístupu popisného a pedagogického 3. Podmětná a přísudková část věty, jejich rozpoznání ve větě; podmět a jeho typy 4. Přísudek; problematika termínů weiyu a shuyu v čínských gramatikách; jednotlivé typy přísudku - slovesný, adjektivní, jmenný; stručná charakteristika ostatních větných členů 5. Předmět v čínské větě; předmět přímý; předmět nepřímý; předmět anteponovaný; problematika sémantického předmětu hlavního slovesa vyjádřeného v rámci určení jako předmět slovesa prepozičního 6. Slova a slovní spojení, která mohou zastávat v čínské větě funkci předmětu 7. Přívlastek a jeho pozice vzhledem k členu, který blíže určuje; přívlastky vyjádřené celou větou a jejich srovnání s vedlejšími větami v češtině 8. Určení a jeho pozice ve větě; adverbia ve funkci určení 9. Adjektiva ve funkci určení; určení vyjádřená vazbou prepozičního slovesa s předmětem 10. Charakteristika komplementu a jeho rozdělení na jednotlivé typy; slova a slovní spojení, která mohou v čínské větě zastávat funkci komplementu 11. Komplement směrový 12. Komplement výsledkový

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cvičení je určeno pokročilým studentům čínského jazyka. Jeho hlavním cílem je u frekventantů kursu dále rozvíjet schopnost analýzy čínské věty (analýza na bezprostřední konstituenty) a souvětí a to nejen hovorového, ale i literárního jazyka. Na přednáškách jsou do hloubky vysvětleny jednotlivé jevy čínské skladby a v seminářích studenti takto získané znalosti aplikují při analýze a interpretaci čínských textů. Zvláštní důraz je kladen na rozdílný charakter čínského a českého jazyka a z toho plynoucí úskalí při překladu. V rámci přednášek jsou také představeny různé přístupy k popisu čínské skladby. Kurs je dvousemestrální, první semestr je zakončen zápočtovým testem zaměřeným na praktickou analýzu čínských vět na bezprostřední konstituenty a určování větných členů, druhý semestr je zakončen zkouškou, u které student ve vybraném textu vyhledává určité syntaktické jevy a provádí jejich analýzu. Podmínkou ke zkoušce je také přednesení referátu v průběhu druhého semestru na vybraný článek, který se vztahuje k právě probírané problematice.
Hlavním cílem kursu je u frekventantů kursu dále rozvíjet schopnost analýzy čínské věty (analýza na bezprostřední konstituenty) a souvětí a to nejen hovorového, ale i literárního jazyka.
Předpoklady
Kurs je určen studentům magisterského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • MA, Zhen. Jianming shiyong hanyu yufa jiaocheng. Beijing: Beijing daxue chubanshe, 1997..
  • ŠVARNÝ, Oldřich a David Uher. Úvod do studia hovorové čínštiny..
  • ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 3..
  • ZHU, Dexi. Yufa jiangyi. Beijing: Shangwu yinshuguan, 1982..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr