Vyučující
|
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Komplement stupně 2. Komplement potenciální 3. Komplement kvantitativní 4. Struktura a analýza vět se slovesem shi 5. Struktura a analýza vět se slovesem you 6. Věty s více než jedním slovesem v přísudku - liandongju, analýza jejich struktury a rozdělení na jednotlivé typy 7. Věty s tzv. teleskopickou konstrukcí - jianyuju a srovnání jednotlivých přístupů k jejich analýze 8. Věty existence - cunxianju 9. Věty s předmětem anteponovaným před sloveso pomocí prepozičního slovesa ba 10. Trpný rod; věty s vazbou s prepozičním slovesem bei 11. Věty srovnání; prepoziční sloveso bi 12. Věty tázací; věty přací; věty rozkazovací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cvičení je určeno pokročilým studentům čínského jazyka. Jeho hlavním cílem je u frekventantů kursu dále rozvíjet schopnost analýzy čínské věty (analýza na bezprostřední konstituenty) a souvětí a to nejen hovorového, ale i literárního jazyka. Na přednáškách jsou do hloubky vysvětleny jednotlivé jevy čínské skladby a v seminářích studenti takto získané znalosti aplikují při analýze a interpretaci čínských textů. Zvláštní důraz je kladen na rozdílný charakter čínského a českého jazyka a z toho plynoucí úskalí při překladu. V rámci přednášek jsou také představeny různé přístupy k popisu čínské skladby. Kurs je dvousemestrální, první semestr je zakončen zápočtovým testem zaměřeným na praktickou analýzu čínských vět na bezprostřední konstituenty a určování větných členů, druhý semestr je zakončen zkouškou, u které student ve vybraném textu vyhledává určité syntaktické jevy a provádí jejich analýzu. Podmínkou ke zkoušce je také přednesení referátu v průběhu druhého semestru na vybraný článek, který se vztahuje k právě probírané problematice.
Hlavním cílem kursu je u frekventantů kursu dále rozvíjet schopnost analýzy čínské věty (analýza na bezprostřední konstituenty) a souvětí a to nejen hovorového, ale i literárního jazyka. Na přednáškách jsou do hloubky vysvětleny jednotlivé jevy čínské skladby a v seminářích studenti takto získané znalosti aplikují při analýze a interpretaci čínských textů.
|
Předpoklady
|
Kurs je určen studentům magisterského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
|
Doporučená literatura
|
-
MA, Zhen. Jianming shiyong hanyu yufa jiaocheng. Beijing: Beijing daxue chubanshe, 1997..
-
ŠVARNÝ, Oldřich a David Uher. Úvod do studia hovorové čínštiny..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 3..
-
ZHU, Dexi. Yufa jiangyi. Beijing: Shangwu yinshuguan, 1982..
|