Předmět: Úvod do studia jazyka

» Seznam fakult » FIF » ASH
Název předmětu Úvod do studia jazyka
Kód předmětu ASH/UJ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospěchová Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Uher David, doc. Mgr. PhD.
  • Kučera Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Sio Joanna Ut-Seong, doc. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Slovo a lexém, problém hranice slova a definice slova vůbec, moném 2. Tvorba slov 3. Morfologie čínských slov 4. Derivace a kompozice 5. Přejímání slov 6. Sémantika a sémantické vztahy 7. Lexikální ekvivalence 8. Lexikografie Povinná literatura: KANE, D. The Chinese language: Its history and current usage. Tokyo: Tuttle. 2007. SUN, C.-F. Chinese: A linguistic introduction. UK: Cambridge University Press. 2006. SYBESMA, R. Encyclopedia of Chinese language and linguistics. Leiden: Brill. 2017. YIP po-Ching. The Chinese Lexicon: A Comprehensive Survey. Routlege. 2000. Doporučená literatura: CHEN, P. Modern Chinese: History and sociolinguistics. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 1999. NORMAN, J. Chinese. UK: Cambridge University Press. New Jersey: Princeton University Press. 1988.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou slova a významu v moderní čínštině se zaměřením se na aspekty, jež v komparativní perspektivě tvoří významné odlišnosti v základní výstavbě plánů jazyka. Zaměřuje se na samotnou definici slova a lexému, problematiku lexikální analýzy, problematiku lexikální syntézy - lexikografie i paradigmatickým vztahům mezi slovy v rámci sémantiky i nadslovní sémantice.
Výuka je zaměřena na objasnění základních pojmů z oblasti obecné lingvistiky. Důraz se klade zvláště na pojmy a termíny užívané v rámci srovnávací a historické gramatiky 19. století, jazykovědného strukturalismu, generativní gramatiky, sociolingvistiky a psycholingvistiky. Dále je student podrobně seznámen s předmětem studia jednotlivých jazykovědných oborů (zejména fonetiky, morfologie, syntaxe, lexikologie a sémantiky), se základní jazykovědnou problematikou: jazyk a jeho funkce, vývoj jazyka, jazykový znak atd. Do výuky je rovněž zařazen přehled vývoje lingvistických teorií s důrazem na hlavní současné tendence v moderní jazykovědě.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Doporučená literatura
  • Čermák, F. (2001). Jazyk a jazykověda. Pražská imaginace, Praha.
  • ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka..
  • Erhart, A. (1990). Základy jazykovědy. Praha: SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023_24) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní