Vyučující
|
-
Pospěchová Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
-
Kučera Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Sio Joanna Ut-Seong, doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Slovo a lexém, problém hranice slova a definice slova vůbec, moném 2. Tvorba slov 3. Morfologie čínských slov 4. Derivace a kompozice 5. Přejímání slov 6. Sémantika a sémantické vztahy 7. Lexikální ekvivalence 8. Lexikografie Povinná literatura: KANE, D. The Chinese language: Its history and current usage. Tokyo: Tuttle. 2007. SUN, C.-F. Chinese: A linguistic introduction. UK: Cambridge University Press. 2006. SYBESMA, R. Encyclopedia of Chinese language and linguistics. Leiden: Brill. 2017. YIP po-Ching. The Chinese Lexicon: A Comprehensive Survey. Routlege. 2000. Doporučená literatura: CHEN, P. Modern Chinese: History and sociolinguistics. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. 1999. NORMAN, J. Chinese. UK: Cambridge University Press. New Jersey: Princeton University Press. 1988.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou slova a významu v moderní čínštině se zaměřením se na aspekty, jež v komparativní perspektivě tvoří významné odlišnosti v základní výstavbě plánů jazyka. Zaměřuje se na samotnou definici slova a lexému, problematiku lexikální analýzy, problematiku lexikální syntézy - lexikografie i paradigmatickým vztahům mezi slovy v rámci sémantiky i nadslovní sémantice.
Výuka je zaměřena na objasnění základních pojmů z oblasti obecné lingvistiky. Důraz se klade zvláště na pojmy a termíny užívané v rámci srovnávací a historické gramatiky 19. století, jazykovědného strukturalismu, generativní gramatiky, sociolingvistiky a psycholingvistiky. Dále je student podrobně seznámen s předmětem studia jednotlivých jazykovědných oborů (zejména fonetiky, morfologie, syntaxe, lexikologie a sémantiky), se základní jazykovědnou problematikou: jazyk a jeho funkce, vývoj jazyka, jazykový znak atd. Do výuky je rovněž zařazen přehled vývoje lingvistických teorií s důrazem na hlavní současné tendence v moderní jazykovědě.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Čermák, F. (2001). Jazyk a jazykověda. Pražská imaginace, Praha.
-
ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka..
-
Erhart, A. (1990). Základy jazykovědy. Praha: SPN.
|