Vyučující
|
-
Šturdík Martin, Mgr. M.A.
-
Kučera Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(0) Úvodní informační hodina - organizace kurzu, základní informace k tématu (1) Co je konfucianismus? Přednáška - rozdílné přístupy a problémy spojené s touto otázkou (2) Dějiny konfucianismu - přednáška (3) Základní pojmy - přednáška (4) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu I (5) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu II (6) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu III (7) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím I (8) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím II (9) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím III (10) Nový konfucianismus I (11) Nový konfucianismus II (12) Závěrečná diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je na základě četby textů různého charakteru a původu uchopit v co největší šíři fenomén konfucianismu v soudobé čínské společnosti. Kurz začne třemi přednáškami, jejichž cílem je vytvořit studentům potřebný historický a terminologický kontext pro diskuzi o konfucianismu dnes. Jádro kurzu bude tvořeno semináři, ve kterých budou na základě četby textů a přednesených referátů diskutovány různé aspekty problematiky konfucianismu v soudobé čínské společnosti. Pozornost bude věnována především následujícím okruhům: - identita konfucianismu v akademickém a populárně-mediálním diskurzu - konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím a role těchto pojmů při vytváření moderní čínské identity - nový konfucianismus (xin ruxue) Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - chápat otázku ?co je konfucianismus? v celé její komplexnosti a toto porozumění samostatně aplikovat při četbě textů různého charakteru a původu - porozumět a vysvětlit základní pojmy a ideje konfucianismu v historickém kontextu - analyzovat aktuální význam těchto pojmů a idejí v konkrétních textech a diskurzech - kriticky uvažovat o tradičních kategoriích běžně aplikovaných na čínskou filozofii a náboženství - kriticky uvažovat o pojmech a idejích a jejich politických a mediálních reprezentacích v různých kontextech
Cílem kurzu je na základě četby textů různého charakteru a původu uchopit v co největší šíři fenomén konfucianismu v soudobé čínské společnosti. Kurz začne třemi přednáškami, jejichž cílem je vytvořit studentům potřebný historický a terminologický kontext pro diskuzi o konfucianismu dnes. Jádro kurzu bude tvořeno semináři, ve kterých budou na základě četby textů a přednesených referátů diskutovány různé aspekty problematiky konfucianismu v soudobé čínské společnosti.
|
Předpoklady
|
Přednáška je určena studentům magisterského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE. PO domluvě s garantem atestace ji mohou navštěvovat i studetni II. bloku bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Hodnocení kurzu: - každý student během semestru zpracuje 2-3 referáty na zadané téma a přednese je na hodině - student se hodiny účastní aktivně, má načtené texty předepsané na každou hodinu - během semestru je povolena jedna absence Splnění těchto tří podmínek znamená udělení atestace. Při nesplnění některé z těchto podmínek vyučující může povolit alternativní ukončení předmětu - zpracování seminární práce na zadané téma a dle zadaných parametrů. Materiály určené k práci na hodině i materiály k přípravě referátů budou studentům zprostředkovány elektronicky. Materiály jsou v češtině nebo angličtině, případně v čínštině (v závislosti na jazykové pokročilosti studentů zapsaných do kurzu).
|
Doporučená literatura
|
-
Bell, Daniel A. (2008). China's New Confucianism: Politics and Everyday Life in a Changing Society. Princeton UP.
-
Bell, Daniel A. and Hahm Chaibong (eds.) . (2003). Confucianism for the Modern World. Cambridge UP.
-
Bell, Daniel A. (ed.). Confucian Political Ethics. Princeton UP.
-
Cheng, Anne. Dějiny čínského myšlení. 1. vyd. Praha : DrahmaGaia, 2006..
-
Jensen, Lionel M. Manufacturing Confucianism. Chinese Traditions and Universal Civilization. Duke UP.
-
Makeham, John. (2008). Lost Soul: "Confucianism" in Contemporary Chinese Academic Discourse. Harvard University Asia Center.
-
Richey, Jeffrey L. (ed.). (2008). Teaching Confucianism . Oxford UP.
-
Tu Wei-ming. (1985). Confucian Thought: Selfhood as Creative Transformation. Albany: SUNY Press.
-
Tu Wei-ming. (1999). Humanity and Self-Cultivation: Essays in Confucian Thought. Boston: Cheng & Taji.
|