Předmět: Pedagogika čínštiny

» Seznam fakult » FIF » ASH
Název předmětu Pedagogika čínštiny
Kód předmětu ASH/JX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zahradníková Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sylabus: 1. Úvod: a. celosvětový vývoj zájmu o studium čínštiny b. cílové skupiny a s tím spojená organizace výuky c. asociace učitelů čínštiny (Evropa, Asie, Amerika) d. odborná periodika věnující se TCFL e. úrovně a certifikáty úrovní znalosti čínštiny (CEFR, ACTFL, OPI, HSK, TOCFL) f. kompetence vs performance, komunikativní a gramatická kompetence 2. Učení se cizím jazykům I a. výukové metody: i. gramaticko-překladová metoda (Grammar-Translation Method) ii. přímá metoda (Direct Method) iii. audio-orální metoda (Audio-Oral Approach) 3. Učení se cizím jazykům II a. výukové metody: iv. TPR, sugestopedie, Silent Way v. přirozená metoda (Natural Approach) vi. komunikativní metoda (Communicative Language Teaching) b. Task-based approach, Content-based approach 4. Výukové materiály, výukový plán a. současná nabídka učebnic na trhu b. způsob výběru učebnic c. příprava výuky, role učitele 5. Výuka fonetiky a. transkripční systémy b. srovnání fonetiky češtiny a čínštiny c. problematické hlásky a způsoby nácviku d. výuka tónů 6. Výuka gramatiky čínštiny a. principy uspořádání gramatických jevů ve výuce b. výklad gramatiky 7. Výuka konverzace a. role konverzace ve výuce b. typy konverzačních cvičení 8. Výuka čínských znaků a. typy znaků b. tahy, prvky, uspořádání prvků c. přístupy ve výuce 9. Čtení, poslech, psaní a překlady ve výuce čínštiny a. pasivní a aktivní čtení b. poslechový nácvik a jeho role ve výuce c. vytváření textů v cizím jazyce d. překladové cvičení 10. Kultura a jazyk a. čínská kultura ve výuce b. performed culture 11. Multimédia ve výuce čínštiny a. internet b. video, nahrávky c. elektronické slovníky, zdroje 12. Hodnocení, testování a. způsoby testování b. vyhodnocení testů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout vhled do teorie výuky cizího jazyka, získat přehled o nejrůznějších metodách výuky jazyka a blíže se zaměřit na specifika čínštiny (fonetika, znaky, gramatika atd). Absolvent kurzu by měl být schopen vhodně aplikovat teoretické poznatky výuky cizího jazyka v praxi, tj. vyhodnotit specifické požadavky studenta, vhodně vybrat výukovou metodu i učební materiál, přistupovat k výuce čínštiny systematicky, logicky a vnímat ji v kontextu kulturního specifika.
Absolvent kurzu by měl být schopen vhodně aplikovat teoretické poznatky výuky cizího jazyka v praxi, tj. vyhodnotit specifické požadavky studenta, vhodně vybrat výukovou metodu i učební materiál, přistupovat k výuce čínštiny systematicky, logicky a vnímat ji v kontextu kulturního specifika.
Předpoklady
Kurz didaktiky čínštiny je určen pro studenty magisterského studia čínské filologie FF UP, předpokladem pro zapsání kurzu je pokročilá znalost čínského jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro zápočet je požadováno vypracování zadaných průběžných úkolů. Závěrečné koloquium - simulace výuky.
Doporučená literatura
  • Kubler, C. C. (2006). NFLC guide for basic Chinese language programs. Ohio State University, National East Asian Languages Resource Center.
  • Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.
  • Lightbown, P., & Spada, N. M. (2006). How languages are learned. Oxford University Press.
  • Xing, J. Z. (2006). Teaching and learning Chinese as a foreign language: a pedagogical grammar. Hong Kong University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2012) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -