Vyučující
|
-
Zahradníková Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sylabus: 1. Úvod: a. celosvětový vývoj zájmu o studium čínštiny b. cílové skupiny a s tím spojená organizace výuky c. asociace učitelů čínštiny (Evropa, Asie, Amerika) d. odborná periodika věnující se TCFL e. úrovně a certifikáty úrovní znalosti čínštiny (CEFR, ACTFL, OPI, HSK, TOCFL) f. kompetence vs performance, komunikativní a gramatická kompetence 2. Učení se cizím jazykům I a. výukové metody: i. gramaticko-překladová metoda (Grammar-Translation Method) ii. přímá metoda (Direct Method) iii. audio-orální metoda (Audio-Oral Approach) 3. Učení se cizím jazykům II a. výukové metody: iv. TPR, sugestopedie, Silent Way v. přirozená metoda (Natural Approach) vi. komunikativní metoda (Communicative Language Teaching) b. Task-based approach, Content-based approach 4. Výukové materiály, výukový plán a. současná nabídka učebnic na trhu b. způsob výběru učebnic c. příprava výuky, role učitele 5. Výuka fonetiky a. transkripční systémy b. srovnání fonetiky češtiny a čínštiny c. problematické hlásky a způsoby nácviku d. výuka tónů 6. Výuka gramatiky čínštiny a. principy uspořádání gramatických jevů ve výuce b. výklad gramatiky 7. Výuka konverzace a. role konverzace ve výuce b. typy konverzačních cvičení 8. Výuka čínských znaků a. typy znaků b. tahy, prvky, uspořádání prvků c. přístupy ve výuce 9. Čtení, poslech, psaní a překlady ve výuce čínštiny a. pasivní a aktivní čtení b. poslechový nácvik a jeho role ve výuce c. vytváření textů v cizím jazyce d. překladové cvičení 10. Kultura a jazyk a. čínská kultura ve výuce b. performed culture 11. Multimédia ve výuce čínštiny a. internet b. video, nahrávky c. elektronické slovníky, zdroje 12. Hodnocení, testování a. způsoby testování b. vyhodnocení testů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout vhled do teorie výuky cizího jazyka, získat přehled o nejrůznějších metodách výuky jazyka a blíže se zaměřit na specifika čínštiny (fonetika, znaky, gramatika atd). Absolvent kurzu by měl být schopen vhodně aplikovat teoretické poznatky výuky cizího jazyka v praxi, tj. vyhodnotit specifické požadavky studenta, vhodně vybrat výukovou metodu i učební materiál, přistupovat k výuce čínštiny systematicky, logicky a vnímat ji v kontextu kulturního specifika.
Absolvent kurzu by měl být schopen vhodně aplikovat teoretické poznatky výuky cizího jazyka v praxi, tj. vyhodnotit specifické požadavky studenta, vhodně vybrat výukovou metodu i učební materiál, přistupovat k výuce čínštiny systematicky, logicky a vnímat ji v kontextu kulturního specifika.
|
Předpoklady
|
Kurz didaktiky čínštiny je určen pro studenty magisterského studia čínské filologie FF UP, předpokladem pro zapsání kurzu je pokročilá znalost čínského jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro zápočet je požadováno vypracování zadaných průběžných úkolů. Závěrečné koloquium - simulace výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Kubler, C. C. (2006). NFLC guide for basic Chinese language programs. Ohio State University, National East Asian Languages Resource Center.
-
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.
-
Lightbown, P., & Spada, N. M. (2006). How languages are learned. Oxford University Press.
-
Xing, J. Z. (2006). Teaching and learning Chinese as a foreign language: a pedagogical grammar. Hong Kong University Press.
|