Vyučující
|
-
Dobečka Vlastimil, Mgr.
-
Janda Petr, Mgr. Ph.D.
-
Zahradníková Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Kučera Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Vicherová Schusterová Denisa, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. čínské písmo: vývoj znaků po vnější stránce (vývoj grafiky od 16. st. př.n.l. do současnosti) 2. čínské písmo: vznik a vývoj vnitřní struktury čínského písma (šest kategorií znaků) 3. reforma čínského znakového písma 4. úvod do techniky psaní znaků (grafické pole, typologie tahů, pořadí tahů, prvek) 5. determinativy 6. fonetika 7. znaky a texty v rozsahu: LIU, Yuehua a Daozhong YAO. Integrated Chinese: [Zhong wen ting shuo du xie]. 3rd ed. Boston: Cheng, c2009-, v. <1 >. ISBN 978-088-7276-385. Lekce 9-20. Kučera, Ondřej a kol.: Učebnice čínských znaků. Olomouc: UP, 2005.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je v každém ze tří semestrů hodnocen třemi kredity: jeho cílem je seznámit studenty-začátečníky se systémem čínské grafiky a upevnit jejich znalost grafické realizace čínských znaků tak, aby byli schopni samostatné analýzy grafických jednotek čínského znakového písma. Cíl je realizován ve dvou stupních: nejprve jsou studenti uvedeni do struktury čínského grafému obecně, následně je jim v průběhu prvních dvou semestrů na vybraných cca 500 nejfrekventovanějších jednotkách vysvětlena jejich etymologie, což frekventantům usnadní následné memorování. Ve třetím semestru je probráno dalších cca 500 znakových jednotek s důrazem na aktivní schopnost jejich kombinace a čtení. Zároveň je rozvíjeno porozumění psanému jazyku a schopnost studentů variovat mezi výrazy psaného a mluveného jazyka. Předmět je nezbytným doplňkem kurzů Geografie Číny, Gramatika čínštiny, Prosodie čínštiny, Úvod do čínských studií a stejně nezbytným východiskem kurzů Četba textu 1,2 a Lexikologie čínštiny. Zápočet je udělován na základě písemného testu prověřujícím znalost probraného souboru znaků. Součástí kurzu je průběžné testování probraného učiva a samostatné zpracování znakových cvičení. Ústní zkouška ověřuje schopnost čtení a práce s čínským textem probraného znakového rozsahu.
Cílem atestace je upevnit znalost grafické realizace čínských znaků tak, aby byli studenti schopni samostatné analýzy grafických jednotek čínského znakového písma: v prvních dvou semestrech je probráno 500 znakových jednotek s důrazem na aktivní schopnost jejich kombinace a čtení.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty I. bloku bakalářského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE. U frekventantů kursu je předpokládáno absolutorium atestace Gramatologie čínštiny 1.
ASH/HZ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zápočet je udělován na základě písemného testu prověřujícím znalost probraného souboru znaků. Součástí kurzu je průběžné testování probraného učiva a samostatné zpracování znakových cvičení. Ústní zkouška na konci druhého semestru je zaměřena na schopnost práce s textem.
|
Doporučená literatura
|
-
KRUPA, Viktor a Jozef Genzor. Písma sveta..
-
KUČERA, Ondřej. . Učebnice čínských znaků I. Olomouc: UP, 2005..
-
LIU, Yuehua a Daozhong YAO. (2009). Integrated Chinese: [Zhong wen ting shuo du xie]. 3rd ed.. Boston: Cheng, v. <1 >.
-
ŠVARNÝ, Oldřich a David Uher. Úvod do studia hovorové čínštiny..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 1-4..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. (1980). "Neměnný svět znaků - Vývoj a možnosti znakového písma" In Kulturní tradice Dálného východu. Praha.
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Úvod do hovorové čínštiny 1, 2..
-
VOCHALA, Jaromír. Chinese Writing System, Minimal Graphic Units - Acta Universitatis Carolinae. Monographia LXX..
-
VOCHALA, Jaromír, Miroslav Novák a Vladimír Pucek. Úvod do čínského, japonského a korejského písma I - Vznik a vývoj..
-
VOCHALA, Jaromír, Miroslav Novák a Vladimír Pucek. Úvod do čínského, japonského a korejského písma II - Praktický kurs..
-
VOCHALA, Jaromír. Synchronní charakteristika čínského znakového písma..
|