Vyučující
|
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
-
Slaměníková Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Pospěchová Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Han Kristýna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. TEORETICKÝ ZÁKLAD A. Základní charakteristika čínského fonetického systému 1. struktura slabiky v čínštině (nukleus, pretura, coda; iniciála, finála, mediála) 2. základní poznatky o tónovém systému čínštiny, charakteristika a průběh jednotlivých tónů (rovný, stoupavý, klesavo-stoupavý a klesavý), atonická slabika 3. pinyin jako základní čínská fonetická transkripce B. Pinyin 1. pravidla zápisu transkripcí pinyin (používání přehlásky, pravidla o umístění tónové značky, vyznačování hranice slabik) 2. PRAKTICKÝ NÁCVIK VÝSLOVNOSTI A. Základní nácvik výslovnosti 1. četba tabulky čínských slabik v možných tónových realizacích na základě poslechu a následného opakování 2. nácvik výslovnosti iniciál retných, dásňových apikálních, zubodásňových, tvrdopatrových dorzálních a měkkopatrových se zvláštním důrazem na protiklad aspirovaná-neaspirovaná 3. nácvik výslovnosti finál nejprve bez iniciály, poté ve spojení s iniciálami, nazální finály B. Nácvik výslovnosti a zápisu čínštiny 1. nácvik výslovnosti a zápisu tónických slabik v izolované výslovnosti 2. spojení dvou slabik tónických a tónové modifikace související se spojováním slabik do větších celků (oslabování tónů, fyziologická změna třetího tónu atd.) 3. spojení slabiky tónické s následující slabikou atonickou 4. modifikace finál v souvislosti s kakuminální výslovností (erizací)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cvičení realizované v prvním semestru bakalářského studia je určeno pro studenty-začátečníky, které seznamuje se základními rysy fonologického systému čínštiny. Po teoretickém úvodu následují praktická fonetická cvičení, ve kterých frekventanti kurzu aplikují získané poznatky a postupně rozvíjejí své dovednosti v oblasti náslechu a výslovnosti fonologického systému moderního čínského jazyka (iniciály, finály, slabiky, tónový systém, dvojslabičné kombinace slabik). Cvičení jsou koncipována tak, aby odrážela specifické odlišnosti fonologického systému čínštiny a češtiny a napomohla tak frekventantům kurzu k snadnému a rychlému zvládnutí celého systému. Na dovednosti získané v tomto předmětu bezprostředně navazují kurzy Audioorální cvičení, Náslechová cvičení a Prosodie čínštiny, které rozvíjejí získané dovednosti na víceslabičné a větné úrovni.
Přednáška realizovaná v prvním semestru určená pro studenty-začátečníky, rozšiřuje poznatky a rozvíjí dovednosti frekventantů zejména v oblasti náslechu a výslovnosti fonetického systému moderního čínského jazyka (iniciály, finály, slabiky, tónový systém, dvojslabičné a víceslabičné kombinace slabik). Na dovednosti získané v tomto předmětu bezprostředně navazují kursy Audioorální cvičení a Prosodie čínštiny.
|
Předpoklady
|
Kurs je určen studentům I. bloku bakalářského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Na konci kurzu je testem ověřena schopnost studenta zaznamenávat dvojslabičná spojení slabik na základě sluchového vjemu (diktát), což je průběžně procvičováno i v celém průběhu kursu. Test sestává ze 100 dvojslabičných spojení - 200 položek (slabiky atónové jsou vyřazeny): v první čtvrtině student zaznamená 50 iniciál, v následující 50 finál bez tónu, ve třetí čtvrtině tón na obou slabikách a konečně zapíše realizaci proneseného dvojslabičného spojení s tóny na obou slabikách.
|
Doporučená literatura
|
-
LI, Ming, SHI Peiwen. Hanyu Putonghua Yuyin Bianzheng (Klíč ke správné výslovnosti obecné čínštiny)..
-
SI, Taida:. Tang Shi San Bai Shou 1, 2 (300 tchangských básní ve stylu š')..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 1-4..
-
ŠVARNÝ, Oldřich, UHER, David:. Úvod do studia hovorové čínštiny..
|