Vyučující
|
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Cílem tohoto cvičení (doplňovaného průběžně teoretickými poznámkami) je uvést pokročilé studenty do problematiky analýzy čínského hovorového textu, a to nejen co se týče jeho prosodické stavby, ale i s přihlédnutím ke složitějším jevům v gramatickém systému moderní čínštiny, současně s rozšiřováním aktivní i pasivní slovní zásoby studentů. Děje se tak především na základě materiálu Učebního slovníku jazyka čínského I-IV. (Olomouc: Vydavatelství UP, 1998-2001). V průběhu cvičení jsou studenti seznámeni s metodou prof. Švarného týkající se prosodického zápisu čínského hovorového textu, uplatněnou zejména na materiálu Učebního slovníku jazyka čínského, s důrazem nejen na jeho složku fonetickou, ale i gramatickou, lexikální a grafemickou. Pochopení těsné provázanosti těchto čtyř složek jazyka a schopnost jejího uplatnění v praxi by měly být hlavním výstupem celého kursu. Ústní zkouška sestává právě z ověření schopnosti studenta samostatně pracovat s materiálem Učebního slovníku jazyka čínského.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto cvičení (doplňovaného průběžně teoretickými poznámkami) je uvést pokročilé studenty do problematiky analýzy čínského hovorového textu, a to nejen co se týče jeho prosodické stavby, ale i s přihlédnutím ke složitějším jevům v gramatickém systému moderní čínštiny, současně s rozšiřováním aktivní i pasivní slovní zásoby studentů. Děje se tak především na základě materiálu Učebního slovníku jazyka čínského I-IV. (Olomouc: Vydavatelství UP, 1998-2001). V průběhu cvičení jsou studenti seznámeni s metodou prof. Švarného týkající se prosodického zápisu čínského hovorového textu, uplatněnou zejména na materiálu Učebního slovníku jazyka čínského, s důrazem nejen na jeho složku fonetickou, ale i gramatickou, lexikální a grafemickou. Pochopení těsné provázanosti těchto čtyř složek jazyka a schopnost jejího uplatnění v praxi by měly být hlavním výstupem celého kursu. Ústní zkouška sestává právě z ověření schopnosti studenta samostatně pracovat s materiálem Učebního slovníku jazyka čínského.
Cílem tohoto cvičení (doplňovaného průběžně teoretickými poznámkami) je uvést pokročilé studenty do problematiky analýzy čínského hovorového textu, a to nejen co se týče jeho prosodické stavby, ale i s přihlédnutím ke složitějším jevům v gramatickém systému moderní čínštiny, současně s rozšiřováním aktivní i pasivní slovní zásoby studentů.
|
Předpoklady
|
Kurs je určen studentům magisterského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Ústní zkouška sestává právě z ověření schopnosti studenta samostatně pracovat s materiálem Učebního slovníku jazyka čínského.
|
Doporučená literatura
|
-
ŠVARNÝ, Oldřich. : "Pekinese tones - proposal of a new approach" In Acta Universitatis Carolinae, Philologica 1, Phonetica Pragensia..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. : "The functioning other prosodic features in Chinese (Pekinese)" In ArOr 59.
-
ŠVARNÝ, Oldřich a David Uher. Úvod do studia hovorové čínštiny..
-
ŠVARNÝ, Oldřich a Tchang Jün-ling Rusková. "Prosodic features in Chinese (Pekinese): prosodic transcription and statistical tables" In ArOr 59.
-
ŠVARNÝ, Oldřich, B. Krones a R. Hanson. "Prosodic features and their functioning in modern Chinese" In Papers of the CIC Far Eastern Language Institute..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 3..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Prosodické vlastnosti slabiky v čínštině a jejich modifikace v řeči souvislé..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. "Rhythmical features of spoken Chinese: quantitative and grammatical analysis methodology" In Rocznik Orientalistyczny 47.
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Učební slovník jazyka čínského 1-4..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Úvod do hovorové čínštiny 1, 2..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. "Variability of tone prominence in Chinese (Pekinese)" In L. Hřebíček (ed.): Asian and African languages in social context..
|