Course: Comprehensive Examination of Pedagogy

» List of faculties » CMF » KKV
Course title Comprehensive Examination of Pedagogy
Course code KKV/SZPS
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
  • Sobková Petra, Mgr.
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Course content
ATKINSON, R., L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003. BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. 2. vyd. Praha: Management Press, 2004. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. a kol. Management. 1. vyd. Praha : Computer Press, 2006. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy . 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. FISCHER, W.A., SCHRATZ, M. Vedení a rozvoj školy. Do budoucnosti s novou kulturou řízení. Brno: Paido, 1997. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadání: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2005. KOHÁK, E. Člověk, dobro a zlo. O smyslu života v zrcadle dějin. 1. vyd. Praha: Ježek, 1993. KOTULÁN, J. Zdraví a životní prostředí. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1992. MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : OIKOYMENH, 1996. MŰLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2004 NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha : Academia, 2003. OBST, O. Základy managementu. Olomouc: VUP, 2003. OURODA, K. Vybrané přístroje didaktické techniky. Brno : CERM, 2003. PALÁN, Z. Lidské zdroje. Výkladový slovník. Praha: Academia, 2002. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha : ISV, 2001. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2003. PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. 2. vyd. Olomouc: VUP, 2004. ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha : Oeconomica, 2003. SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996. ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. TAVEL, P. Smysl života podle V.E. Frankla, 1.vyd. Praha/Kroměříž : Triton, 2007. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti : jak jednat s velmi neklidnými dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Learning activities and teaching methods
Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Realization of complex board exam in pedagogy.
The student will pass the exam successfully.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam

Topics for the Complex Board Exam in Pedagogy 1. The personality of the teacher 2. The personality pf the pupil and its development 3. School management 4. School legislation 5. Children with special needs 6. Noethical basis and limits of education 7. Ethical basis and limits of education 8. Philosophical and pedagogical anthropology 9. Information and communication technology in class
Recommended literature
  • viz obsah.
  • Atkinson, R. a kol. (2003). Psychologie. Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester