Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Halas Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Zdráhal Tomáš, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Egyptská matematika 2. Matematika v Mezopotámii 3. Matematika v antickém Řecku 4. Čínská matematika, indická matematika 5. Matematika v islámských zemích 6. Matematika ve středověké Evropě 7. Počátky diferenciálního a integrálního počtu 8. Historické učebnice matematiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět volně doplňuje základní přednášku z historie matematiky. Cílem je hlubší poznání antické matematiky pomocí komentované četby překladu konkrétního matematického spisu, což přispívá k hlubšímu poznání samotné školské matematiky a její historie.
Studenti získají přehled o historickém vývoji matematiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Pravidelná domácí příprava na tutoriály včetně průběžného vypracovávání zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
EUKLIDES. (1907). Základy (přel. F. Servít). Praha: Albert Malíř.
-
Halas, Z. (2005). Archimédova metoda. Praha: Matfyzpress.
-
Heath, T. L. (1897). The works of Archimedes. Cambridge: CUP.
-
Sir, Z. (2011). Recké matematické texty. Praha.
-
TOOMER, G.J. (1998). Ptolemy´s Almagest. Princeton: PUP.
|