Vyučující
|
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
The course focuses, among other topics on: the history and development of television stardom, production strategies and marketing techniques in the role of the construction of celebrity status, gender and cultural aspects of celebrity representation, the role of fandom and social media in the construction of television icons, the specificities of the television medium and its personalities (talk show hosts, news anchors, presenters, etc.). Case studies from the Czech and foreign television environment will be included. The exact schedule of topics will be specified at the beginning of the semester via Moodle. Recommended reading Bennett, James & Holmes, Su. "The 'place' of television in celebrity studies." Celebrity Studies. 2010, 1(1), pp. 65-80. Lis, Bettina & Post, Martin. "What's on TV? The impact of brand image and celebrity credibility on television consumption from an ingredient branding perspective." The International Journal of Media Management. 2013, 15(4), pp. 229-244. Marshall, P. David & Redmond, Sean. A Companion to Celebrity. Wiley Blackwell, 2016. Rojek, Chris. Celebrity. London: Reaktion Books, 2001. Tolson, Andrew. "The history of television celebrity: a discursive approach." Celebrity Studies. 2015, 6(3), pp. 341-354.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou celkem celkem tři: 1) seznámit studenty se současnými trendy v audiovizuální tvorbě, ale rovněž v její teoretické reflexi; 2) zmapovat a nabídnout užitečné mezioborové koncepty pocházející z audiovizuálních studií, mediální teorie a kulturní analýzy; 3) zdokonalit analytické a argumentační dovednosti studentů, pěstovat schopnost kritického a konceptuálního myšlení. V ZS 2025/2026 se budeme věnovat audiovizuální estetice, intermediálnímu kontextu a platformizaci videoklipů.
|
Předpoklady
|
Ukončené bakalářské studium; zájem o současnou teorii a kulturu; chuť diskutovat, tříbit argumentaci a vystavit se tvůrčí kritice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Watching assigned shows Reading assigned literature Active participation in discussions Final analysis: students choose a specific television personality and analyze how their image and celebrity status is created
|
Doporučená literatura
|
-
Bignell, J. (2013). An introduction to television studies. London: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Bryant, A., Mawer, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers. London.
-
Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
Johnson, C. (2012). Branding television. New York.
-
Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
-
Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
-
Wolff, M. (2015). Television is the new television. New York.
|