Předmět: Somatopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Somatopedie 3
Kód předmětu USS/WESO3
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problematika výchovy a vzdělávání, proces (re)socializace osob s tělesným postižením. Vývoj stavu integrace a inkluze. Příklady úspěšně (re)socializovaných osobností s tělesným postižením v mezinárodním měřítku. Komunikace u osob s omezením hybnosti. Sociální (re)habilitace osob s postižením motoriky a jejich rodin (služby a programy). Společenské organizace a sdružení osob s tělesným postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Somatopedie 3 je přiblížit problematiku výchovy a vzdělávání, objasnit proces (re)socializace osob s tělesným postižením, vývoj stavu integrace a inkluze, příklady úspěšně (re)socializovaných osobností s tělesným postižením v mezinárodním měřítku. Velká část výuky je věnována oblasti edukace osob s tělesným postižením. Frekventantům budou předneseny informace z oblasti rané péče, předškolního, základního a středního vzdělávání, včetně individuálního vzdělávacího plánu. Komunikace u osob s tělesným postižením. Sociální (re)habilitace osob s postižením motoriky a jejich rodin (služby a programy). Společenské organizace a sdružení osob s tělesným postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jankovský, J., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Kraus, J. (2005). Dětská mozková obrna. Praha: Grada Publishing.
  • Kubová, L. (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-market.
  • Renotiérová, M. (2002). Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido.
  • Votava, J. (2003). Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr