Metodiky práce s osobami s omezením pohyblivosti a jejich rodinami ? alimentace, alternativní a augmentativní komunikace, využití asistivních technologií, pedagogika založená na umění a umělecké terapie, terapie s využitím zvířat atd. Strategie pro výuku žáků s omezením pohyblivosti a charakteristika práce speciálního pedagoga v institucích rezortu MŠMT relevantních pro osoby s omezením pohyblivosti. Charakteristika poradenské práce u osob s omezením pohyblivosti a jejich rodin, problematika vztahu a stratgie formální podpory speciálních pedagogů. Koncept praxe založené na důkazech se zaměřením na osoby s omezením pohyblivosti ? význam pro rozhodování a tvorbu vzdělávací, zdravotnické a sociální politiky, typy studií v oblasti ?evidence-synthesis? a ?evidence implementation?, vyhledávání informací v databázích, platformách pro vyhledávání (Epistemonikos, PubMed) a v toolkitech vzdělávacích metod, organizace zaměřené na EBP (Campbell Collaboration, JBI, Cochrane, GRADE), vzdělávací metody založené na důkazech s ohledem na omezení pohyblivosti. Doporučená literatura: CHRASTINA, J. a kol. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení ? přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti: výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. KANTOR, J., CHRASTINA, J., JURKOVIČOVÁ, P., URBANOVSKÁ, E. a kol. (v tisku). Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. KANTOR, J. Prostředky augmentativní a alternativní komunikace u osob s tělesným a kombinovaným postižením. In LUDÍKOVÁ, L., KOZÁKOVÁ, Z. a kol. Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2012. KANTOR, J. Umělecké terapie a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. Potenciál integrace umění do vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. a kol. Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KANTOR, J. Technické pomůcky pro osoby s omezením hybnosti. In LANGER, J. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KOPŘIVA, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2017. MAJEROVÁ, R. Lingvistika ve speciální pedagogice. In MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. PFEIFFER, J., DVOŘÁK, R., KANTOR, J. a kol. Rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie. In MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2015. ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ŠVESTKOVÁ, O., ANGEROVÁ, Y., PFEIFFER, J. a kol. Rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2017. VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: VUP, 2013. FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2010. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. 2. vydání. Praha: Portál, 2006. PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. Praha: Grada, 2007. PŘINOSILOVÁ D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika děti a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2011.
|