Předmět je zaměřen na identifikaci příčin vedoucích k oslabení zrakových funkcí a ke zrakovému postižení, které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Příčiny školní neúspěšnosti s potřebou PO 1. stupně identifikují vyučující a školní poradenští specialisté (speciální pedagogové, u žáků s potřebou PO ve 2.-5. stupni diagnostiku zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ ( SPC pro žáky se ZP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice dopadů zrakového znevýhodnění a zrakového postižení do vzdělávání, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se ZP v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob se ZP. - Dopady oslabení zrakového vnímání a zrakového postižení do vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika ZP v České republice (s využitím diagnostických manuálů MKN, MKF a DSM). - Vzdělávací systém pro žáky se ZP ? se zamřením na předškolní, základní i střední vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky a dospělé s ZP (včetně poradenství realizovaného pro tuto cílovou skupinu v sociálních službách ? zvlášť pro oby osleplé) - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky ZP v České republice. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky ZP - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti ZP. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s ZP - Charakteristika vícečetného postižení (ve spojení s MP a sd sluchovým postižením). - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby se ZP.
|