| Název předmětu | Techniky práce s talentovanými |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KUTAL |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsahem předmětu jsou tato témata: - Terminologické vymezení pojmů talent a nadání. - Kvantifikace intelektových schopností. - Vzdělávání talentovaných a nadaných ve světě. - Vzdělávání talentovaných a nadaných v českých zemích. - Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. - Charakteristiky nadaných žáků, rizikové skupiny nadaných žáků, nadaní žáci se specifickými vývojovými poruchami učení. - Identifikace a výběr nadaných žáků. - Zásady práce s nadaným žákem. Možnosti modifikace výuky nadaných žáků. - Instituce, společnosti a sdružení zabývající se teorií výchovy a vzdělávání talentovaných a nadaných.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Talentované a nadané děti školního věku představují specifickou skupinu, jejíž edukace vyžaduje adekvátní výchovně vzdělávací přístupy pedagogů, s důrazem na maximální využití intelektového potenciálu při maximálním zohlednění individuality žáků, jejich vysoké kreativity, akcentů na netradiční postupy a alternativní řešení problémů, s přihlédnutím k eventuálnímu nerovnoměrnému vývoji v některých oblastech celkového vývoje. Student bude schopen: - Popsat rozdíly mezi talentem a nadáním - Kvantifikovat intelektové schopnosti - Popsat systém vzdělávání talentovaných a nadaných v zahraničí a v ČR - Charakterizovat nadaného a talentovaného žáka - Modifikovat výuku nadaných žáků - Popsat zásady práce s nadaným žákem Témata: - Terminologické vymezení pojmů talent a nadání. - Kvantifikace intelektových schopností. - Vzdělávání talentovaných a nadaných ve světě. - Vzdělávání talentovaných a nadaných v českých zemích. - Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. - Charakteristiky nadaných žáků, rizikové skupiny nadaných žáků, nadaní žáci se specifickými vývojovými poruchami učení. - Identifikace a výběr nadaných žáků. - Zásady práce s nadaným žákem. Možnosti modifikace výuky nadaných žáků. - Instituce, společnosti a sdružení zabývající se teorií výchovy a vzdělávání talentovaných a nadaných
Po absolvování předmětu student/ka bude umět rozpoznat žáka s nadáním a žáka s talentem, zvolit vhodné přístupy, metody i obsah práce s žákem tak, aby docházelo k maximálnímu možnému rozvoji potenciálu žáka při respektování pravidel výchovy a vzdělávání. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Mgr. Böhmová: - 75% procentní účast - aktivní zapojení do aktivit během přednášek/seminářů. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |