Vyučující
|
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je představení speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, její základní terminologie (norma a normalita, pojetí abnormality, speciálně pedagogická diagnostika, socializace, integrace apod.). Žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Rodina dítěte se zdravotním postižením. Vhled do jednotlivých speciálněpedagogických disciplín.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představení speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, její základní terminologie (norma a normalita, pojetí abnormality, speciálně pedagogická diagnostika, socializace, integrace apod.). Žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Rodina dítěte se zdravotním postižením. Vhled do jednotlivých speciálněpedagogických disciplín. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. (2013). Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
-
Ludíková, L., & Kozáková, Z. (2012). Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ludíková, Renotiérová. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc UP.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
|