Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na procvičování komplexní analýzy věty a souvětí z pohledu tradiční i valenční syntaxe. Důraz je kladen na sémantickou stránku výpovědi a její hierarchizaci. Při komplexní jazykové analýze textu se přihlíží také k syntaktické a sémantické výstavbě výpovědi. Předmětem zkoumání je hierarchizace větné propozice, koheze a koherence textu a komunikační situace. Pozornost se věnuje také modifikacím výpovědi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je procvičit komplexní jazykovou analýzu věty a souvětí na psaném textu i mluveném projevu, a to z pohledu tradiční i valenční syntaxe. Důraz je kladen na sémantickou stránku výpovědi, zkoumá se větná hierarchizace, koheze a koherence textu, komunikační situace i výpovědní modifikace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
DANEŠ, F., HLAVSA, Z. (1985). Věta a text.. Praha.
-
DANEŠ, F., HLAVSA, Z. (1987). Větné vzorce v češtině.. Praha: Academia.
-
Grepl, M. a Karlík, P. (1998). Skladba češtiny. . Olomouc: Votobia.
-
Hirschová, M. (1989). Úvod do teorie textu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole.. Olomouc: UP.
|