Course: Literature for Children and Youth 2

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Literature for Children and Youth 2
Course code KČJ/KBD2Q
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Course description and content: Prose featuring child and adolescent protagonist, development tendencies, Czech and foreign authors. Prose featuring a girl protagonist, development tendencies, Czech and foreign authors. Topics of history and biography in Czech juvenile literature. Adventures in juvenile literature and its genres. Fantasy and its genres, Czech and foreign authors. Trivial literature in juvenile literature. LIterary theory and criticism in juvenile literature.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Course objectives: To evaluate work of Czech and foreign authors of prose featuring child or adolescent protagonist, and assess current tendencies of genre development. To evaluate work of Czech and foreign authors of prose featuring historical topics and biographies, and assess current tendencies of genre development. To specify genres of adventurous juvenile literature and evaluate work of its prolific authors. To compare Czech and foreign fantasy literature. To analyse and interpret a text in context of its author´s work and historical context. To analyse and interpret a book in context of its author´s work and historical context. To specify the term trivial literature and evaluate artistic value of literary work for the youth. To evaluate current development of theoretical reflexion of juvenile literature.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Časopis Tvořivá drmatika.
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. (2008). Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. 1. vyd.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana a HANZOVÁ, Marie. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 1.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2007). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 2.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. (2007-2008. 4 sv.).. Praha: Academia.
  • MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd.. Praha: Albatros.
  • MICKENBERG, Julia L., ed. a VALLONE, Lynne, ed. (2011). The Oxford handbook of children?s literature. Oxford handbooks.. New York: Oxford University Press.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd.. Praha: Paseka.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2.. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • SIROVÁTKA, Oldřich. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky.
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Monografie.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • TOMAN, Jaroslav. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). 1. vyd.. [České Budějovice]: Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 5. vyd. (upr. a dopl.).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. 199 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě; č. 261 (2012).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2010). Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2018). S holokaustem za zády. Ostrava.
  • WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English. 1st publ.. Cambridge: Cambridge University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature: teaching focus maior (BB24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer