Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Teoretické východiska předmětu VkO, ZSV, začlenění v RVP. 2.Inkluze z pohledu VKO, ZSV. 3.Charakteristika inovativních metod vhodných k začlenění do výuky VkO, ZSV vzhledem k možnému heteronomnímu složení školní třídy. 4.Analýza vybraných témat s přihlédnutím k přítomnosti žáků s SPU, nadaných žáků a žáků jiného etnika. 5.Didaktická transformace zvolených témat RVP a jejich aplikace do praktické roviny na příkladech vyučovacích jednotek s primárním využitím aktivizačních metod. 6.Aktivní participace studentů při zařazení modelových situací prostřednictvím situačních či inscenačních metod. 7.Rozbor dokumentace vybraných žáků s SPU, nadaných nebo jiného etnika a aplikace získaných informací při tvorbě vzdělávacího plánu předmětu. 8.Volba vhodných didaktických pomůcek dle specifických potřeb žáků. 9.Zásady etické komunikace ve vztahu edukátor-edukovaný. 10.Vytváření podmínek pro prosociální chování, možnosti ovlivňování klimatu třídy, vytváření pozitivního prostředí, narušování stereotypů. 11. Metody prevence negativního jednání ze strany spolužáků, zásady vhodné intervence. 12. Zásady evaluace a poskytování zpětné vazby učiteli, přehodnocování učebních strategií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován na základě konstruktivistického modelu, který akcentuje aktivní roli žáka při řešení učebních úloh v edukačním procesu s ohledem na specifika výchovy k občanství, respektive občanského a společenskovědního základu v kontextu inkluze. Součástí semináře bude didaktická transformace vybraných témat RVP a jejich aplikace do praktické roviny na příkladech vyučovacích jednotek s primárním využitím aktivizačních a inovativních metod s ohledem na edukační realitu v oblasti inkluze. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní princip aktivizačních a inovativních metod, " vysvětlit podstatu jednotlivých konkrétních aktivizačních a inovativních metod, " posuzovat náročnost a vhodnost dané metody ve vztahu k edukační realitě. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
Získání nových námětů pro (netradiční) výuku výchovy k občanství a společenských věd.
|
Předpoklady
|
Vědomosti z obecné, oborové i předmětové didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní participace na semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Čtrnáctová, H. a Mokrejšová, O. (2013). Tvorba výukových materiálů pro střední školy.. Praha: Conatex-Didactic Učební pomůcky.
-
Grecmanová H.,Urbanovská,E.,Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2000..
-
Kašová,J. a kol. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
-
Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
-
Nováková, J. (2014). Aktivizující metody výuky.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
-
Sitná D. (2013). Metody aktivního vyučování. Portál, Praha.
-
Zouharová,D. Dobrá praxe II: sborník praktických námětů pro střední školy. Brno: Lipka - školské zařízení pro enviromentální vzdělávání, 2012..
|