Vyučující
|
-
Wossala Jan, Mgr. Ph.D.
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktický systém matematiky sekundární školy, základní tendence vývoje vyučování matematice. Analýza konkrétních témat kurikula: Číslo a proměnná (přirozená a kladná racionální čísla, početní výkony v oboru přirozených čísel). Závislosti, vztahy a práce s daty (funkce a relace ve školské matematice, základy statistiky a stochastiky).Geometrie v rovině a v prostoru (základní geometrické útvary v rovině a v prostoru, vztahy mezi nimi, obvody, obsahy a objemy těles). Nestandardní aplikační úlohy a problémy (motivační didaktické hry a úlohy, uplatnění heuristiky v metodách řešení nestandardních úloh).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Student získá základní přehled o matematickém vzdělávání na ZŠ. Cílem předmětu je umožnit studentům osvojit si základní kompetence potřebné k výuce matematiky, aplikací znalosti z předmětů odborného základu získat kompetence oborově předmětové a rozvíjet je v didaktických aplikacích ve vyučování matematice, konkretizovat poznatky získané v předmětech pedagogické způsobilosti na podmínky matematického vzdělávání.
Student má získat základní zdroje poznatků k využití ve výuce. Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint).
|
Doporučená literatura
|
-
Fuchs, E. a kol. (2002). Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Základní vzdělávání.. Praha.
-
Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
-
Hejný, M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava.
-
Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu.. Praha.
-
Opava, Z. (1989). Matematika kolem nás. Praha.
|