Předmět: Didaktika matematiky 1

» Seznam fakult » PDF » KMT
Název předmětu Didaktika matematiky 1
Kód předmětu KMT/DM1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wossala Jan, Mgr. Ph.D.
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktický systém matematiky sekundární školy, základní tendence vývoje vyučování matematice. Analýza konkrétních témat kurikula: Číslo a proměnná (přirozená a kladná racionální čísla, početní výkony v oboru přirozených čísel). Závislosti, vztahy a práce s daty (funkce a relace ve školské matematice, základy statistiky a stochastiky).Geometrie v rovině a v prostoru (základní geometrické útvary v rovině a v prostoru, vztahy mezi nimi, obvody, obsahy a objemy těles). Nestandardní aplikační úlohy a problémy (motivační didaktické hry a úlohy, uplatnění heuristiky v metodách řešení nestandardních úloh).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Student získá základní přehled o matematickém vzdělávání na ZŠ. Cílem předmětu je umožnit studentům osvojit si základní kompetence potřebné k výuce matematiky, aplikací znalosti z předmětů odborného základu získat kompetence oborově předmětové a rozvíjet je v didaktických aplikacích ve vyučování matematice, konkretizovat poznatky získané v předmětech pedagogické způsobilosti na podmínky matematického vzdělávání.
Student má získat základní zdroje poznatků k využití ve výuce. Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint).
Doporučená literatura
  • Fuchs, E. a kol. (2002). Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Základní vzdělávání.. Praha.
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
  • Hejný, M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava.
  • Kuřina, F. (2009). Matematika a porozumění světu.. Praha.
  • Opava, Z. (1989). Matematika kolem nás. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr