Předmět: Seminář ze školské matematiky

» Seznam fakult » PDF » KMT
Název předmětu Seminář ze školské matematiky
Kód předmětu KMT/BKSŠM
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: 1) Transmisivní a konstruktivistické přístupy k vyučování. Žák a učitel ve vyučování matematice. 2) Problematika obsahu vzdělávání v matematice (kurikulum, standard vzdělávání, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence, předmětová integrace). 3) Matematické úlohy z matematiky základní školy, klasifikace a typologie úloh, metody řešení. Učebnice matematiky, její využití v edukačním procesu. 4) Matematické vzdělávání z hlediska žáka (talentovaný a neúspěšný žák, vzdělávání žáků se speciálními potřebami). Metody a formy, nástroje k rozvoji osobnosti žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět má poskytnou základní informaci o soudobých koncepcích matematického vzdělávání a aktuální reflexi uvedených koncepcí v současném vyučování matematice na základní škole.
Absolvování předmětu umožňuje získat základní kompetence k vlastní reflexi výuky matematiky na ZŠ v konfrontaci teoretických poznatků získaných studiem oborově matematických znalostí studenta s edukační realitou.
Předpoklady
Předmět má umožnit aplikovat poznatky osvojené v předmětech odborného základu a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast v semináři, odevzdání zpracovaného portfolia v určeném termínu, dokumentujícího samostatnou domácí práci - písemné přípravy na vyučovací hodinu, seminární práce a její prezentace.
Doporučená literatura
  • HEJNÝ, M. aj. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál 2001.
  • PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 2002.
  • Kuřina, F. a kol. (2009). Matematika a porozumění světu.. Praha:Academia.
  • Novák, B. e-learningový modul v LMS Unifor.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr