Předmět: Filozofické a etické aspekty ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Filozofické a etické aspekty ve zdravotnictví
Kód předmětu FYT/KRK11
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Petr, doc. MUDr. Ph.D., MBA
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Hodnotový systém západní medicíny (judaismus, antika, křesťanství) - Hodnoty vztahující se ke zdraví a nemoci - Hippokratés otec "západní" medicíny, Galénos a Maimonides a jejich vliv na vznik a vývoj rehabilitace - Shody a rozdíly lékařské a zdravotnické etiky - Etické kodexy a právní normy ve zdravotnictví - Specifika etiky pro obor rehabilitace - Metoda Four boxes a její využití při eticky náročném rozhodování - Instituce ve zdravotnictví, zabývající se etikou

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět vymezuje obecnou etiku jako jednu ze základních filozofických disciplín a ukazuje vývoj hodnot v historických epochách, zejména hodnotových principů vztahujících se ke zdraví a nemoci. Ukazuje lékařskou a zdravotnickou etiku jako etiku aplikovanou a oborovou, včetně rozdílů mezi nimi. Zabývá se rozborem principů lékařské etiky (principů prvního rozhodnutí) a jejich přesahem do etiky zdravotnické. Podrobně vysvětluje etické principy nelékařských zdravotnických profesí (principy procesní). Poukazuje na úskalí etických rozhodování v dilematických případech ve zdravotnictví a na metodě Four boxes prakticky předvádí možnosti jejich řešení. Informačně předmět uzavírá přehledem etických kodexů, popisem činnosti etických komisí, etického poradenství a ombudsmana ve zdravotnictví, upozorňuje na Etický kodex UPOL.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracovat prezentaci (10 slides i s literaturou) o eticky sporných situacích v rehabilitaci na základě vyplněného tázacího archu Four boxes; soupis literatury musí obsahovat nejméně 2 zahraniční zdroje, se kterými se student podrobně seznámil. Přítomnost na přednáškách, aktivita na seminářích. Pracovat s prezentacemi vloženými na platformě Moodle UPOL.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
  • Anzenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie.. Praha: Portál.
  • Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2013). Principles of Biomedical Ethics, 7th Edition.. New York, N.Y: Oxford University Press.
  • Ivanová, K. (2006). Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno.
  • Jecker, S. N. et al. (1997). Bioethics. Boston.
  • Leander, J., W. Patients First. Chicago. 1996.
  • Morgan P., Lawton C. Ethical Issues in Six Religious Traditions. Edinburg. 1996.
  • Munzarová, M. (2002). Zdravotnická etika od A až po Z. Praha.
  • Opatrný, A. et al. (2016). Pastorační péče o psychicky nemocné.
  • Porter, R. (2001). Největší dobrodiní lidstva: historie medicíny od starověku po současnost. Praha.
  • Sokol, J. a Z., Pinc. (2003). Antropologie a etika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr