Vyučující
|
-
Chovancová Petra, Mgr.
-
Petřeková Miroslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Klient a jeho životní příběh, sbírání dat a zápis informací v životním příběhu, využití životního příběhu v modelech péče dle Krohwinkel, s. Juchli, AED, důstojnost lidské osoby, tvorba individuálního plánu s využitím životního příběhu, reminiscence (např. využívání různých metod, praktická cvičení, sebezkušenostní aktivity), aktivizace dle životního příběhu. Práce s životními příběhy - kazuistiky, zápis biografie, tvorba programů. Biografický model E. Böhma a její zpracování u seniorů (singulární, historická, regionální).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je porozumět důležitosti vnímání životního příběhu v práci s klientem. Podpora důstojnosti jedince dobře zvoleným přístupem a aktivitami na základě životní zkušenosti. Znát specifika práce s životním příběhem a umět využívat různé formy této práce u různých cílových skupin. Dále pak poznat specifika psychobiografického modelu (PBM) péče dle prof. Böhma u lidí s demencí.
Student je schopen aplikovat získané vědomosti při vytváření individuálního plánu klienta, umí využít prvky vybraných modelů péče o klienta v práci s biografií a zařadit biografii do modelů péče, orientuje se v aktivizačních metodách s využitím životního příběhu, zná specifika PBM dle E. Böhma.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% aktivní účast ve výuce, odevzdání přípravy programu s využitím životního příběhu klienta
|
Doporučená literatura
|
-
Böhm, E. (2015). Psychobiografický model péče podle E. Böhma. Praha: Mladá fronta.
-
Kalvach, Z., Zadák, Z., Jirák, R., Zavázalová, H., Holmerová, I., & Weber, P. (2008). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha - Portál.
-
Křivohlavý, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence a otázky na vrcholu života. Praha - Grada.
-
Procházková, E. (2014). Práce s biografií a plány péče. Praha: Mladá fronta.
-
Vágnerová, M., Csémy, L, Marek, J. (2013). Bezdomovectví jako alternativní existence mladých lidí. Praha: UK.
-
Vlčková, I. Formální zvláštnosti autobiografické paměti u různých věkových skupin.. , diplomová práce MU Brno.
-
Wehner, L., Schwinghammer, Y. (2013). Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada.
|