Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
-
Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
-
Dřímal Ludvík, doc. Dr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Student bude uveden do problematiky hodnotové orientace dnešního člověka a definovaní pozitivních hodnot. Předmět navazuje na předmět Výchova a charakter a zaměřuje se na hodnotový žebříček dnešního člověka a posilování pozitivních hodnot v současném světě. Studující bude na základě teoretických poznatků schopen pojmenovávat vlivy a faktory, které působí na utváření hodnotové orientace. Osvojením si vhodných metod a znalostí morálního vývoje jedince dokáže vytvořením programu pro příslušnou věkovou skupinu posilovat pozitivní hodnoty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
- znalost stádií morálního rozvoje jedince podle (Piaget, Kohlberg, Erikson) - charakterizace vybraných hodnot a jejich pozitivního vlivu na život jedince - orientace v metodách, které posilují utváření pozitivního hodnotového žebříčku
- rozšíření teoretických vědomostí pro praxi - vnímání výchovy a osobnosti vychovávaného v jeho komplexnosti - kompetence k organizaci a řízení programů na rozvoj kladných hodnot - kompetence k tvorbě programů se zaměřením na rozvoj pozitivních hodnot pro různé věkové skupiny
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Pomocí příběhů a modelových situací připravit a podrobně naplánovat program na rozvoj hodnotové orientace pro vybranou věkovou skupinu. Na základě znalostí morálního vývoje a věkových zvláštností jedince volit vhodné metody práce. Charakterizovat jednotlivá stádia morálního vývoje jedince
|
Doporučená literatura
|
-
Eyrová, L. Jak naučit děti hodnotám.
-
Göbelová, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi.
-
Prudký, I. Inventura hodnot.
-
Prudký, L. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech.
-
Roubalová, M., Pospíšil, J. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti.
-
Šimoník, O., Horká, H., Střelec, S. Hodnoty a výchova.
|