Předmět: Hodnoty a výchova

» Seznam fakult » CMF » KKV
Název předmětu Hodnoty a výchova
Kód předmětu KKV/HAV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
  • Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
  • Dřímal Ludvík, doc. Dr. Th.D.
Obsah předmětu
Student bude uveden do problematiky hodnotové orientace dnešního člověka a definovaní pozitivních hodnot. Předmět navazuje na předmět Výchova a charakter a zaměřuje se na hodnotový žebříček dnešního člověka a posilování pozitivních hodnot v současném světě. Studující bude na základě teoretických poznatků schopen pojmenovávat vlivy a faktory, které působí na utváření hodnotové orientace. Osvojením si vhodných metod a znalostí morálního vývoje jedince dokáže vytvořením programu pro příslušnou věkovou skupinu posilovat pozitivní hodnoty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- znalost stádií morálního rozvoje jedince podle (Piaget, Kohlberg, Erikson) - charakterizace vybraných hodnot a jejich pozitivního vlivu na život jedince - orientace v metodách, které posilují utváření pozitivního hodnotového žebříčku
- rozšíření teoretických vědomostí pro praxi - vnímání výchovy a osobnosti vychovávaného v jeho komplexnosti - kompetence k organizaci a řízení programů na rozvoj kladných hodnot - kompetence k tvorbě programů se zaměřením na rozvoj pozitivních hodnot pro různé věkové skupiny
Předpoklady
Nejsou stanoveny

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Pomocí příběhů a modelových situací připravit a podrobně naplánovat program na rozvoj hodnotové orientace pro vybranou věkovou skupinu. Na základě znalostí morálního vývoje a věkových zvláštností jedince volit vhodné metody práce. Charakterizovat jednotlivá stádia morálního vývoje jedince
Doporučená literatura
  • Eyrová, L. Jak naučit děti hodnotám.
  • Göbelová, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi.
  • Prudký, I. Inventura hodnot.
  • Prudký, L. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech.
  • Roubalová, M., Pospíšil, J. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti.
  • Šimoník, O., Horká, H., Střelec, S. Hodnoty a výchova.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr